Przyszłość Europy


Uczeń naszego liceum, Szymon Mazaraki (3CG), we współpracy z Fundacją Future for Europe oraz Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń, przeprowadził 13 marca, konferencję w sprawie przyszłości Europy. Wydarzenie rozpoczęła Zosia Dorożalska, liderka projektu Fidea, wykładem dotyczącym wagi powszechnej dostępności edukacji w dzisiejszym świecie, na podstawie czwartego celu The Sustainable Goals, który świetnie wprowadził uczestników i gości w tematykę późniejszych debat.

Dyskusje zostały przeprowadzone w znanym formacie World Café, dzięki czemu uczestnicy mieli możliwość wymiany poglądów na temat potrzeb w sektorze edukacji związanych z napływem emigrantów, co pozwoliło uczestnikom spojrzeć na problem z różnych perspektyw.
Głównymi tematami dyskusji poruszonymi podczas debat były:

  • Co powinna zrobić UE, żeby wspomóc polski system edukacji w obliczu emigrantów i jak go usprawnić?
  • Czy powinniśmy uczyć kadrę pedagogiczną ukraińskiego, czy raczej dzieci i młodzież z Ukrainy języka polskiego i angielskiego?
  • Jak pomóc tym dzieciom w wieku szkolnym w przystosowaniu się do polskiego systemu edukacyjnego?

Postulaty, które wypracowaliśmy podczas Konferencji to m.in.:

  • Dofinansowanie polskiego systemu edukacji, w celu utworzenia klas wprowadzających (zerówek) dla uczniów na poziomie szkoły podstawowej, gdzie uczniowie z Ukrainy mieliby możliwość nauczyć się języka polskiego, angielskiego oraz wyrównać poziom ze swoimi równolatkami z Polski, co pozwoli przydzielić uczniów do odpowiednich klas.
  • Dofinansowanie polskiego systemu edukacji, w celu stworzenia większej ilości klas dwujęzycznych (np. IB), które byłyby ogólnodostępne. Dzięki takiemu rozwiązaniu, większość emigrantów, a w szczególności emigrantów z Ukrainy, mogłaby dołączyć do szkół bezproblemowo (bez dodatkowych klas wprowadzających naukę języka)
  • Zorganizowanie serii szkoleń dla kadry pedagogicznej, w zakresie sposobów tworzenia relacji z emigrantami z Ukrainy oraz udzielania pomocy w asymilacji kulturowej.
  • Dofinansowanie szkół i poradni psychologiczno-pedagogicznych, w celu rozszerzenia dostępności pomocy psychologicznej w języku polskim i ukraińskim.

Wyrazy uznania dla Szymona za podjęcie takiej inicjatywy.
Uważamy, że temat jest szczególnie ważny w obliczu dzisiejszej sytuacji. Cieszymy się, że nasi uczniowie też są tego świadomi.

Szymon Mazaraki 3CG

KALENDARZ WYDARZEŃ

kwiecień 2024
P W Ś C P S N
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

PRZYDATNE LINKI