Uczeń naszego liceum, Szymon Mazaraki (3CG), we współpracy z Fundacją Future for Europe oraz Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń, przeprowadził 13 marca, konferencję w sprawie przyszłości Europy. Wydarzenie rozpoczęła Zosia Dorożalska, liderka projektu Fidea, wykładem dotyczącym wagi powszechnej dostępności edukacji w dzisiejszym świecie, na podstawie czwartego celu The Sustainable Goals, który świetnie wprowadził uczestników i gości w tematykę późniejszych debat.
Dyskusje zostały przeprowadzone w znanym formacie World Café, dzięki czemu uczestnicy mieli możliwość wymiany poglądów na temat potrzeb w sektorze edukacji związanych z napływem emigrantów, co pozwoliło uczestnikom spojrzeć na problem z różnych perspektyw.
Głównymi tematami dyskusji poruszonymi podczas debat były:
- Co powinna zrobić UE, żeby wspomóc polski system edukacji w obliczu emigrantów i jak go usprawnić?
- Czy powinniśmy uczyć kadrę pedagogiczną ukraińskiego, czy raczej dzieci i młodzież z Ukrainy języka polskiego i angielskiego?
- Jak pomóc tym dzieciom w wieku szkolnym w przystosowaniu się do polskiego systemu edukacyjnego?
Postulaty, które wypracowaliśmy podczas Konferencji to m.in.:
- Dofinansowanie polskiego systemu edukacji, w celu utworzenia klas wprowadzających (zerówek) dla uczniów na poziomie szkoły podstawowej, gdzie uczniowie z Ukrainy mieliby możliwość nauczyć się języka polskiego, angielskiego oraz wyrównać poziom ze swoimi równolatkami z Polski, co pozwoli przydzielić uczniów do odpowiednich klas.
- Dofinansowanie polskiego systemu edukacji, w celu stworzenia większej ilości klas dwujęzycznych (np. IB), które byłyby ogólnodostępne. Dzięki takiemu rozwiązaniu, większość emigrantów, a w szczególności emigrantów z Ukrainy, mogłaby dołączyć do szkół bezproblemowo (bez dodatkowych klas wprowadzających naukę języka)
- Zorganizowanie serii szkoleń dla kadry pedagogicznej, w zakresie sposobów tworzenia relacji z emigrantami z Ukrainy oraz udzielania pomocy w asymilacji kulturowej.
- Dofinansowanie szkół i poradni psychologiczno-pedagogicznych, w celu rozszerzenia dostępności pomocy psychologicznej w języku polskim i ukraińskim.
Wyrazy uznania dla Szymona za podjęcie takiej inicjatywy.
Uważamy, że temat jest szczególnie ważny w obliczu dzisiejszej sytuacji. Cieszymy się, że nasi uczniowie też są tego świadomi.
Szymon Mazaraki 3CG