GIS to geograficzne systemy informacyjne. To różne narzędzia komputerowe służące do gromadzenia, opisywania, analizy i prezentacji danych przestrzennych. Zastosowanie programów komputerowych pozwala na zobrazowanie danego zagadnienia np. pokrycia lasami i przez nakładanie kolejnych warstw tematycznych np. rozmieszczenia gleb co pozwala porównywać, wnioskować o zależnościach, dostrzegać zmiany w czasie i przestrzeni.
Zajęcia prowadził student studiów magisterskich Kolegium Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Matematyczno-Przyrodniczych na UW.
W pierwszym bloku prowadzący zapoznał z podstawami działania GIS na podstawie geoportalu.gov.pl. Oczywiście odszukaliśmy naszą szkołę i odczytaliśmy dostępne informacje dotyczące infrastruktury. Sprawdziliśmy jak zmierzyć odległości, pole powierzchni. Wszyscy uczniowie nanieśli swoje drogi do szkoły – powstała ciekawa siatka linii.
W drugim bloku uczniowie pracowali w oparciu o program QGIS. Zadanie polegało na wyszukaniu na obszarze Krosna atrakcyjnych dla turysty obiektów. Poznali ścieżkę dodawania warstw tematycznych. Okazało się to dość trudnym działaniem, wymagającym skupienia, dokładności i znajomości oprogramowania (niezbędna była wiedza i wskazówki prowadzącego).
Trzeci blok dotyczył analizy zdjęć satelitarnych. Studium przypadku dotyczyło zbadania zasięgu powodzi w Holandii w 2021 roku oraz strat z tego powodu.
Warsztaty miały zaznajomić z nowoczesnymi narzędziami pracy o wielorakim zastosowaniu, szczególnie przy planowaniu przestrzennym.
Katarzyna Mijakowska